A2
De A2 is de verbindingsweg tussen Amsterdam en Maastricht. De weg loopt tussen Abcoude en Utrecht grotendeels parallel aan de Vecht. Bij de opening in 1954 bestond de weg uit twee rijbanen, inmiddels zijn dat er tien.
Maar liefst tien banen breed is de A2 tussen Utrecht en Amsterdam. Deze weg loopt grotendeels parallel aan de Vecht, zo’n 3-5 kilometer westwaarts. De noodzaak van een snellere verbinding dan die over het water of over de Straatweg was begin 20e eeuw al aan de orde. Een reconstructie van de bestaande Straatweg Utrecht-Amsterdam was niet mogelijk, onder andere doordat deze dwars door dorpen en langs buitenplaatsen liep. Concrete plannen voor de aanleg voor een geheel nieuwe weg werden belemmerd door de toekomstplannen voor het verbreden van de Merwedekanaal. De verbreding en verlenging van het kanaal zouden in 1931 doorgang vinden, waarna de naam veranderde in Amsterdam-Rijnkanaal. Nu lag de weg letterlijk open om een nieuw tracé te ontwikkelen voor een snellere verbindingsweg tussen Amsterdam via Utrecht naar Zuid Nederland. Het Ministerie van Defensie had veel inspraak hierbij. De verkeersinfrastructuur mocht namelijk niet de defensieve waarde van de Waterlinie en andere militaire werken aantasten. Uiteindelijk werd het definitief tracé voor de nieuw aan te leggen Rijksweg A2 in 1938 vastgesteld. Het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog en de lege regeringsschatkist in de periode direct na de oorlog stelden de aanleg uit tot begin jaren ‘50.