Rijtuigfabriek Soeders
Waar nu de opgang is naar een nieuw woonwijkje De Kwekerij, stond lange tijd de rijtuigfabriek van Gerrit Soeders. Van rijtuigen ontwikkelden de zaken zich tot treinwagons. Het leverde het bedrijf zelfs het predikaat Koninklijk op.
De Maarssense wagenmaker Gerrit Soeders vestigde op het terrein van de voormalige buitenplaats Luxemburg in 1843 zijn wagen- en rijtuigenfabriek Nieuwhoop. Hij was een vooruitstrevende ondernemer die nieuwe technieken en houtsoorten toepaste, octrooien in de wacht sleepte voor o.a. metaalmengstel voor tuigenbeslag en in 1839 de carrosserie had gebouw voor de allereerste stoomtreinwagon. Ook de koninklijke treinwagon fabriceerde hij, wat het het predikaat Hofleverancier opleverde. Een letterlijke kroon op het werk van Soeders, die met zijn bedrijf in de eerste helft van de 19e eeuw uitgroeide tot een van de voornaamste rijtuigfabrieken van Nederland met een ruim assortiment aan koetsen en treinwagons, waar honderden ambachtslieden werkzaam waren op meerdere locaties. Na de opening in 1839 van de eerste spoorlijn van Nederland breidde Soeders zijn activiteiten uit met de bouw van treinwagons. Zo is hier De Arend gemaakt, de eerste stoomlocomotief van Nederland. De fabriek is nagebouwd in het Spoorwegmuseum in Utrecht.
In 1857, twee jaar na het vertrek van Soeders, zagen zijn opvolgers de fabriek in vlammen opgaan. Naast het huis Nieuwhoop werden de huizen Zandpad 34 en 36 gebouwd. Op het achterliggende terrein, waar lang een kweker zat, is een nieuwe woonwijk verrezen.